Hoofdinhoud

 

5.  2000 – 2005 de SG Demmink raakt in opspraak

03.08.1998 – 22.07.2002 Kabinet: Kok II (PvdA, VVD, D66) Benk Korthals

  • 1e BERICHT:  In 2000 trok Demmink reeds de aandacht van de research-redactie van het NOS Journaal, die onderzoek deed naar de vraag of de affaire-Dutroux vertakkingen had in Nederland.[NOS]
  • In de Runderkamp-papers staat dat Demmink ‘een belangrijke rol speelde’ in dit onderzoek: hij zou dat namelijk frustreren door informatie door te spelen aan verdachten.[NOS] Initiatiefnemer van het onderzoek was de Amsterdamse hoofdofficier Vrakking.[NOS] Volgens De Telegraaf is dit onderzoek ‘geneutraliseerd’ door René Ficq, destijds waarnemend PG.[mk] In de Samson-Rolodex-papers[SCRIBD] staat echter dat oud-agent Boersma de tipgever aan Alex zou zijn geweest. Daarmee is de bron van de sabottage onduidelijk.
  • 17.05.2001 Dochter Petra van mr. Laurens Jan Brinkhorst (minister economische zaken) trouwt als Laurentien[HKH] met Prins Constantijn.
  • 27.08.2001 In het water bij Strand Nulde in Putten wordt de romp van een meisje gevonden. Bij gebrek aan een identiteit krijgt het kind de naam Meisje van Nulde.[Dordt] Ze zou misbruikt zijn en er wordt een pedo-connectie gesuggereerd.[AV]
  • 2002-2012 [JD @ MinV&J] secretaris-generaal ministerie van Justitie (vanaf 14 oktober 2010: Veiligheid en Justitie)[UL]
  • 06.09.2002 Prins Claus overlijdt op 76-jarige leeftijd.[HKH]
  • Virtuele kinderporno is sinds 2002 verboden.[NU]
  • † 2002 06.05.2002: prof. dr. Pim Fortuyn wordt 9 dagen voor de verkiezingen neergeschoten. [BNN] [BNN] [BNN] [BNN] [BNN]Er zouden twee verschillende kogels in zijn lichaam zijn aangetroffen.[DJ] Hij was openlijk homofiel en kwam in dezelfde gelegenheden[kol] als Ad Melkert. Melkert wilde niet opstappen, maar werd onder druk van premier Kok naar het buitenland gezonden.[wk] Melkert zou SM-capriolen uitvoeren.[ah] [EdrRZ] Pim Fortuyn wint ook de gemeenteraadsverkiezingen in Rotterdam, de stad van burgemeester Opstelten.[BNN] Matt Herben (defensie ambtenaar, pro-Lockheed-JSF-vliegtuig) wordt lid van Leefbaar Nederland en zegt dat Pim Fortuym chantabel is. Herben zou volgens Theo van Gogh 200.000 gulden hebben ontvangen om te infiltreren in de LN/LPF. Herben is vrijmetselaar en lid van de Bilderberggroep. [BNN] Herben neemt de LPF over en stemt pro JSF. Daarna verdwijnt hij uit de politiek.

22.07.2002 – 27.05.2003 Kabinet: Balkenende I (CDA, LPF, VVD) Piet Hein Donner

  • 2002 De AK-party komt in Turkije aan de macht en daarmee een einde aan het bewind van Tansu Ciller die contacten onderhield met drugshandelaren, waaronder Hüseyin Baybaşin.[PE]
  • 30.07.2002 Hüseyin Baybaşin wordt tot levenslang veroordeeld op basis van vervalste tap-gesprekken.[VARA] [ZEMBLA] [wk] Deskundige J.W.M. van de Ven, voormalig hoofd signaal-analyse van de Militaire Inlichtingendienst, heeft door deze uitzending van Zembla schade ondervonden. Hij krijgt sinds de uitzending vrijwel geen opdrachten meer van de Nederlandse overheid en het Nederlandse bedrijfsleven.[VARA] [ZEMBLA]
  • 10 JAAR LATER:  Op 01.11.2002 benoemt minister Donner (informateur van het kabinet en lid van de Raad van State[mk]) Demmink tot SG bij Justitie, ondanks een AIVD onderzoek naar de al 10 jaar lang bestaande tientallen geruchten over JD[NOS] en uitgebreide bezwaren binnen het department zelf.
  • 29.11.2002 Na jarenlange strijd volgde bemiddeling door de Nationale Ombudsman en een onderzoek door KPMG in de zaak Fred Spijkers. In een zogeheten vaststellingsovereenkomst erkende het ministerie van Defensie dat het Spijkers, de Tweede Kamer, de media en de samenleving achttien jaar lang systematisch had misleid.[wk]
  • ??.03.2003 De toenmalig directeur van het Kabinet der Koningin Felix Rhodius geeft de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) opdracht de gangen van Edwin de Roy van Zuydewijn na te gaan. Hij werd afgeluisterd, maar de opnames zijn geconfisceerd en verdwenen.

27.05.2003 – 07.07.2006 Kabinet: Balkenende II (CDA, VVD, D66) Piet Hein Donner

  • 13.05.2003 Fons Spooren (directeur PSV) wordt opgepakt in het Anne Frank plantsoen. Daarbij zou ook de naam van Demmink zijn gevallen.[VK]
  • 30.06.2003 Bekendmaking van de verloving[HKH] tussen Prins Friso en Mabel Wisse Smit (geboren Kooman). Mabel raakt in opspraak omdat zij in de periode 1989-1990 bevriend was geweest met drugsbaron Klaas Bruinsma.
  • † 2003 02.07.2003: mr. Wilfred Loek Brinkhuis, jurist te Utrecht overlijdt. Hij zou sex-feesten voor notabelen organiseren, maar wilde geen pedo-feesten beginnen.[mk]
  • 09.08.2003 Panorama-journalist Fred de Brouwer interviewt oud-minister Hilbrand Nawijn over Demmink en hoort veel details.[mk] Vervolgens worden “Sommige van mijn Panorama-collega’s afgeluisterd en gevolgd door Justitie, het was bijkans intimidatie.”[bp]
  • 07.10.2003 Vanuit het Ministerie van Justitie meldt zich ene “Bakker” bij Panorama en GayKrant in een poging de naderende publicatie pro-Demmink te beinvloeden.[mk]
  • 08.10.2003 Gaykrant en Panorama publiceren artikelen inzake het Anne Frank plantsoen te Eindhoven en sexbar Pinocchio te Praag.[AVRO] [EO] Joris Demmink zou hier met zijn dienstauto komen. Frank Leenders meldt zich bij de GayKrant als getuige. Panorama-journalist Fred de Brouwer interviewt Frank Leenders waarbij deze laatste vertelt dat Demmink aanwezig is geweest bij de opnames van de pornofilm in Tsjechie waarbij een kind is overleden als gevolg van penetratie met een dildo.[mk] JD zou bevestigd hebben dat hij “de afgelopen 12 jaar erg vaak in Praag is geweest, soms wel 3x per jaar. En de periode daarvoor zat ik erg vaak in Tsjechië. Verder ging ik met een goede vriend (de Nederlandse ambassadeur in Praag) naar homobars. Ook heb ik een relatie gehad met Libor Ctvrtlik (afkomstig uit Bridlicna, Tsjechië?, destijds 23 jaar, die in de publicaties “Pavel Cuk” wordt genoemd) die meespeelde in pronofilms.”[NOS]
  • 10.10.2003 De Nederlandse regering verklaart géén toestemmingswet te zullen indienen voor Prins Friso, als gevolge van “Mabel-gate”, waarbij Mabelcontacten zou hebben met de drugsbaron Bruinsma, hoewel de RVD daarvoor alles al had ontkend.[wk]
  • 14.10.2003 De jeugdprostituee Frank Leenders doet aangifte tegen JD wegens kindermisbruik. Het NOS Journaal noemt de naam van de topambtenaar Joris Demmink.[NOS]
  • 14.10.2003 Overzicht van de gebeurtenissen door NOVA[NOVA]
  • 15.10.2003 Minister Donner ontkent alles: “Er is nog niet eens sprake van rook.“[AVRO] [NOVA]
  • 15.10.2003 Frank Leenders wordt opnieuw door de recherche gehoord i.v.m. “onduidelijkheden” in de aangifte.[mk] Hij zou 500 euro hebben ontvangen van Panorama voor het doen van een valse aangifte.
  • 15.10.2003 mr. Harro Knijff ontkent de beschuldigingen namens zijn “topambtenaar”. De feiten zouden onjuist zijn. JD is nimmer in het Anne Frank plantsoen of in de Pinocchio bar in Praag geweest en heeft nimmer jongensbordelen bezocht en hij heeft zich nimmer schuldig gemaakt aan contacten met minderjarigen.[NOVA] Harro Knijff weet niet of de affaire Demmink al eens juridisch is onderzocht. Er zou nog geen gerechtelijk vooronderzoek zijn geweest. Desondanks weet Donner met grote stelligheid te zeggen dat er niets van waar is![NOVA]
  • 16.10.2003 De Rijksrecherche gaat het verder onderzoeken.[NOVA] Het OM laat weten (in een van te voren opgesteld persbericht) dat de aangifte van Frank L. tegen JD vals is, terwijl Frank L. nog op het bureau wordt verhoord.[NOS]
  • 17.10.2003 Bij SBS6 maakt Frank L. bekend dat zijn aangifte wel degelijk echt is; hij komt terug op zijn intrekking van een dag eerder.[mk] [NOS]
  • 19.10.2003 De hoofdredacteuren Frank Hitzert van Panorama en Henk Krol van Gay Krant hebben een gesprek met JD bij hem thuis, zonder advocaten.[NOS]Ze zouden gechanteerd zijn.[TROS]JD eist rectificatie, de bladen gaan daar niet mee akkoord en willen een interview met JD brengen als reactie op de beschuldigingen van 8 oktober. JD wil echter dat niet dat over het gesprek wordt gepubliceerd. Het NOS Journaal legt de hand op emails over deze “bemiddelingspoging” en ook op het uitgewerkte interview. Daarin geeft Demmink toe met de Nederlandse ambassadeur te Praag “gay bars te hebben bezocht” en bekent een relatie “met een jonge Tsjech die meespeelde in pornofilms”. Ook geeft Demmink in het gesprek toe “dat hij op jonge mannen valt”. Het stuk wordt niet gepubliceerd.[mk]
  • 30.10.2003 Ten kantore van de advocaat van JD, Harro Knijff van De Brauw Blackstone Westbroek, wordt een deal gesloten waarover niemand iets naar buiten mag brengen. JD geeft aan deze deal dus de voorkeur boven een dagvaarding aan beide bladen, iets waar Donner met klem op aandrong. Later wordt bekend dat de hoofdredacteuren van GayKrant en Panorama niet meer over Demmink mogen praten of schrijven op straffe van een dwangsom van 100.000 Euro. Dit op grond van een kort-geding dat tegen de bladen is aangespannen door de deken van Weert die eveneens van kindermisbruik in het Anne Frank-plantsoen werd beschuldigd.[NOS] [mk] Deze deken won, maar de rechter in Den Bosch weigerden het bewijsmateriaal van de bladen in te zien.[mk]
  • 05.11.2003 Na hernieuwde interventie van de advocaat van JD, schrijven de tijdschriften Panorama en Gay-Krant in een hoofdredactioneel commentaar. “Wij concluderen dat de oorspronkelijke bronnen op basis waarvan de indruk werd gewekt dat JD zich schuldig heeft gemaakt aan onoorbaar gedrag onbetrouwbaar zijn gebleken.” Een van de hoofdredacteuren spreekt met Lex Runderkamp van het NOS-journaal. Hij zou onderdeel zijn geworden van een doofpot affaire en eieren voor zijn geld hebben gekozen. JD zou in het gesprek van 19 oktober “drie Tsjechische jongens met naam en toenaam hebben genoemd” en verteld te hebben dat hij “niet kan uitsluiten dat hij ook met minderjarige jongens heeft geslapen, al is hij daar nooit bewust op uit geweest, omdat hij niet altijd naar de leeftijd van ‘zijn jongens’ te hebben gevraagd.” [mk] In het NOS-journl van 20:00 uur wordt bericht: “De topambtenaar heeft een schikking met de bladen getroffen want hij wilde niet naar de rechter. In zo’n gevecht zou immers zijn hele verleden op straat komen te liggen. In de gesprekken met Panorama en Gay Krant achter gesloten deuren afgelopen week heeft hij toegegeven dat hij seks heeft gehad met jonge homo’s en dat hij niet altijd vroeg hoe oud ze waren. Geen onderwerp, vindt hij, om in de rechtszaal uit te vechten.” Laroes stelt later: “Demmink heeft de zaak in der minne willen regelen juist omdat hij zich kwetsbaar voelt over zijn priveleven.” Harro Knijff neemt contact op met het journaal. De editie van 22:00 uur wordt iets aangepast: “De topambtenaar heeft een schikking met de bladen getroffen want hij wilde niet naar de rechter. In zo’n gevecht zou immers zijn hele verleden op straat komen te liggen. In de gesprekken met Panorama en Gay Krant achter gesloten deuren heeft hij toegegeven dat hij seks heeft gehad met jonge mannen en dat hij niet altijd vroeg hoe oud ze waren. Maar onoorbaar gedrag, absoluut niet, geven de bladen ook vandaag toe. Het is een onderwerp dat niemand graag uitvecht in een rechtszaal.” Verdere onderhandelingen over een rectificatie lopen op niets uit en de advocaat kondigt “fermere juridische stappen” aan.
  • 14.01.2004 JD dient klacht in tegen NOS Journaal bij Raad voor de Journalistiek.[NOS]
  • 17.03.2004 Justitie gaat Frank L. vervolgens wegens het doen van een “valse aangife”. Ook wordt het verhaal de wereld in gebracht dat Frank L. zou zijn betaald voor het doen van de aangifte hetgeen hij zelf in deze uitzending weer ontkent.[EO]
  • 15.05.2004 Op 15 mei 2004 brak er brand uit in het Catshuis, de ambtswoning van de Nederlandse minister-president. Dit kenmerkte zich door een doofpotaffaire.[wk] [TG]
  • 29.06.2004 Klacht van JD bij de Raad is gegrond verklaard: “Het door verweerders aangedragen materiaal levert aldus geen deugdelijke grondslag op voor de bewering dat klager ‘achter gesloten deuren heeft toegegeven dat hij seks heeft gehad met jonge homo’s/mannen en dat hij niet altijd vroeg hoe oud ze waren’. Ook anderszins is gesteld noch gebleken dat voor die zeer ernstige beschuldiging voldoende grondslag bestaat.” Het Journaal heeft ‘de grenzen overschreden van wat, gelet de op de journalistieke verantwoordelijkheid, maatschappelijk aanvaardbaar is’.”[RvdJ] Voorzitter van de Raad is mr. R. Loeb, als lid van de Raad van State op dat moment een soort “ondergeschikte” van JD en bovendien een oud-collega van Donner die Demmink benoemde.[mk]
  • 22.07.2004 Frank L. wordt veroordeeld wegens het doen van valse aangifte tegen Demmink. Hij krijgt echter niet de maximale straf van twee jaar cel, maar slechts twee maanden voorwaardelijk.[mk]
  • 24.09.2004 Inmiddels ben ik afgestudeerd, maar in de periode dat de Anne-Frank-Plantsoen affaire speelde was ik als ‘werkstudent’ af en toe aanwezig in het plantsoen. Ik kwam er op de eerste plaats voor mijn eigen plezier, maar ontdekte dat ik er ook makkelijk een zakcentje bij kon bijverdienen. Dat is de reden waarom ik er meermaals heb kunnen constateren dat mr. Joris Demmink er een vast bezoeker was. Hij liet zich meestal rijden in een BMW van het Ministerie. Ik heb zelfs ooit kennisgemaakt met de chauffeur. Een man van wie ik de naam nooit zal vergeten: Mosterd. Ik was dan ook een van de vele anonieme bronnen van Krol. De kwestie zit nu in de doofpot, maar schrijf niet dat Krol Demmink valselijk zou hebben beschuldigd. Hij kon zijn beweringen misschien niet hard maken. Maar dat is iets heel anders. Alex (naam bekend bij de redactie van SOEP).[alex]
  • 07.10.2004 Het Hof in Den Bosch wijst het hoger beroep van Hüseyin Baybaşin af, waarmee de levenslange gevangenisstraf bleef staan.[wk]
  • 14.10.2004 Die meneer Mosterd is inderdaad jarenlang als chauffeur werkzaam geweest op dat ministerie. Is geweest, want Mosterd is al enige tijd geleden vrij plotseling overleden. Overigens had hij naar verluidt groeiende morele problemen met zijn nauwelijks als dienstreis te registreren ritjes Eindhoven vice-versa.[kmk]
  • 01.12.2004 Prins Bernhard overlijdt op 92-jarige leeftijd.[HKH]
  • ??.??.2004 Fentener van Vlissingen, eigenaar van SHV-Holding (Steenkolen-HanderlsVereniging) die weer 60% eigenaar is van het ANP (Algemeen Nederlands Persbureau) neemt ook PCM[wk] over en wordt daarmee eigenaar van o.a. De Volkskrant, Trouw, Algemeen Dagblad, uitgeverijen als Bruna en Meulenhoof, maar ook over radiozenders als Arrow Classic Rock (Adam Curry!) en Q-music. Daarmee wordt de belangrijkste media in binnen- en buitenland gecontroleerd.[EdRZ]